Shrove Tuesday!

Det är en distinkt skillnad mellan Sverige och England i hur man uppmärksammar fastan inför påsken. I Sverige kan jag inte minnas att det någonsin diskuterades, förutom på religionen då, här är det däremot vanligt att även många "icke-religiösa" ger upp någonting inför fastan (lent) och därför har Shrove Tuesday blivit den stora pannkaksdagen då skafferiet förr i världen behövde tömmas på matfett och sötsaker.

Sagt och gjort- jag stack ivägen runda till gymmet och kom hem igen lagom till 19.00 och husmiddag vilken dagen till ära naturligtvis bestod av pannkakor. Vi körde växelvis gräddning för att alla skulle få äta pannkakor som var riktigt varma. Och med 5 par händer tar det inte särskilt lång tid att röja upp i köket heller. Nu har jag dock någon timmes jobb att ta igen- äter vi samtidigt tenderar vi att bli kvar LÄNGE i köket så jag har fortfarande lite kvar av det jobb jag planerat för idag.

Visste ni förresten att finnarna är "framgångsrika" inom Magnetoencephalography (MEG)? I princip alla impakt-referenser inom detta område verkar komma från Brain Research Unit, Low Temperature Laboratory/Department of Clinical Neurophysiology - båda i Helsingfors. Klart det finns andra men namn knutna till dssa institutioner förekommer ofta i våra litteraturlistor...

Nåja, nu ska jag se till att skifta dagens arbetsbördor och sedan koppla av lite framför dumburken.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Spännande att höra hur man gör i andra länder. Har man lite fastetid, dvs äter man mer moderat också?

2010-02-17 @ 06:02:16
URL: http://sabina88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0