Svensk matkultur sprider dofter

Här är slutresultatet av provrundan. Under mina första 21 år har jag lärt mig baka med färsk kronjäst, idag blev det till att experimentera med torrjäst- engelsk torrjäst. Mina kanelbullar fick dock godkänt av 2 svenskar och 1 kille, dvs 2 som hade kunskap om vad det egentligen var för bakverk och en som bedömde...ja tuggmotståndet egentligen.



Det där med att baka för hand har jag gjort flera gånger förrut och är på inget viss inrutad i att det behövs en bakmaskin för att åstadkomma en deg. Dock finns det i mogna kök, dvs säga de vars "ägare" har några år på nacken och i synnerhet i min mammas kök, en liten detalj som brukar underlätta det hela. En kavel! I ärlighetens namn hade jag varken tid eller lust att knata tillbaka till ASDA och än är jag lite försiktig med inköp. Kan jag klara mig bekvämt utan vill jag helst slippa stå med alldeles för mycket grejer i nästa flytt och det är ju trots allt ett studentkök. Alltså fick jag göra så gott jag kunde med vad som fanns i köket, vilket krävde kreativitet och lite...ja vad ska vi säga förmåga att bortse från gängse ordning. Jag lindade helt enkelt in min termos i plastfolie och kallade det en kavel- gick alldeles utmärkt kan jag meddela och sparade mig tid, ansträngning och framförallt pengar.

Till middag blev det något så enkelt som bakpotatis med tonfisk och sallad. För kvällens underhållning står kurslitteratur i personlighetsteorier följt av catch-up om någon timme.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0