Kanelbullar?

Häromdan fick jag för mig att det var lugnt på jobbfronten, så lugnt till och med att jag lika gärna kunde lägga mig och läsa en bok. Jag som ska föreställa smart- vilken del av min hjärna övertygade mig om denna illusion?!Jag undrar det jag. Har tagit mig en ordentlig titt på deadlines och vanlig instudering varpå jag insett att det är ånga igång direkt som gäller. Till skillnad från förra året får vi heller ingen handledning trots att forskningen vi ska göra är helt ny- ursäkta? (introduktions mötet är en hel historia för sig själv, ska berätta den en annan gång. Antar att det skulle föreställa skrämseltaktik, själv blev jag mest irriterad över att bli behandlad som en barnrumpa) Det blev en relativt hetlevrad diskussion hemma hos Rosanna igår när vi försökte räkna ut vad våra 65 000:- används till. Löner etc naturligtvis det vet jag ju men för egen del verkar 65 000:- köpa dig 5 timmars föreläsning i veckan, 135 timmar arbete på egen hand, och nu när vi är inne på andra året behöver vi inte längre någon handledning- tydligen. Någonstans haltar logiken aningen, här var jag som trodde att vi skulle skaffa ny kunskap för varje termin. Är så fallet kan det kanske vara bra med lite handledning i kvalitativa metoder eftersom vi ägnade första året till kvantitativ statistik. Fast det är klart, stöter vi på problem får vi fråga en kursare- det vore ju oförskämt att störa professorerna. Nog för att jag håller med om att universitetet skiljer sig från gymnasiet men nog tycker jag att det ska finnas utrymme för att tillgodogöra sig all ny kunskap. Hade jag redan varit hemma i den finge det liten anledning att spendera min tid på universitetet, allra minst betala ett arm och ett ben för nöjet.

Vi får se- jag tycker det borde finnas skyldighet att använda pengarna så det gagnar studenterna, inte bara forskningsprojekt och administration, samtidigt är det ju vår examen. En ficklampa och vägkarta skulle professorerna och doktorerna ändå kunna unna oss? Tur för mig att jag har en bra handledare som verkar vara tillmötesgående så länge man är ute efter vägledning och inte arbetslättnad.

Förresten såg jag att det är Kanelbullens dag i Sverige idag. Blev faktiskt lite sugen på att baka några kanelbullar och lägga i frysen. Kan man göra det på torrjäst- har allltid använt vanlig jäst men det finns inte att köpa i England? Ska försöka sätta en deg vid lunch i sådana fall...känna mig lite huslig mitt i all inläsning.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag har stor sorg (läs TRAUMA), så jag har bytt ut kanelbulle mot Tiramisu och ett glas vin. Ska strax springa ner och möta B eftersom mamma har träningsvärk och inte orkar gå.

2009-10-04 @ 18:23:13
URL: http://sabina88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0