Olika världar

Snart är som bekant sista tentan, nedan är bildbeviset på hur lite en student rör sig under examens perioden. Hade det inte varit för att jag behövde promenera bort till matsalen eller tesco hade jag förmodligen varit fastvuxen i skrivbordsstolen vid det här laget. Idag har jag inte ens kommit ur universitets-huvtröjan-ILLA! Till och med för mig själv måste jag nog erkänna att det var längesedan jag var så här otränad. Jag som brukade jobba på gym (=träna gratis) och spela divisions fotboll, hur gick det till! Förra terminen var kanske inte precis ett praktexempel i mathållning heller. Engelsk matsals-diet varvad med take-away, need I say more?!

Hursomhelst, den här terminen blir ingen mer take-away (det är inte särskilt gott & så in i h*e dyrt!) och jag har redan börjat ta itu med portionerna borta i matsalen. Det är stört omöjligt att få en lagom portion upplagd på tallriken, eftersom man inte kan ta om lägger de upp horribla mängder mat för att killarna (huvuden snarare än deras magar) ska bli nöjda. Tyvärr återstår bara att slänga den mängden som jag inte vill äta. Förra terminen gick jag i ögon-fällan och vände mig vid hur portionerna såg ut, följaktligen hängde ju magsäcken snabbt på. I alla fall, på måndag kan jag börja använda gymmet igen för då är alla tentor slut och förutom nu under tenta perioden brukar jag vara ute och promenera i parken. Badminton & tennis planerna ska benyttjas (gratis träning utanför dörren)....torkade aprikoser och nötter har jag redan köpt. Som sagt har jag redan börjat ta itu med mitt student slarv, tänk bara så bra det blir till sommaren när vi har ett KÖK! Whoop, whoop =)

Saker och ting är lite annorlunda här i England, inte nödvändigtvis sämre. Exempelvis är det framträdande att det finns en långt mer utbredd topp-styrd mentalitet här. Jag är frestad att säga att det märks även i relationen till föräldrarna men det kan ju även vara individuella skillnader (framtida forskningsämne kanske?!). Ibland känner jag mig dock svensk i dessa lägen, om man så vill så är den svenska mentaliteten något "oartigare". Läste förresten igår att en forskare ansåg att oproportioneligt många britter följde med Titanic ner i havets djup, på grund av artighet. Kaptenen ska ha skrikit åt de engelska männen att uppföra sig som engelsmän. Vet inte om det är sant men det är åtminstone intressant!

Sedan diskuterade vi även skolsystemen. Man börjar tidigare i england, har uniform, tilltalar lärare med titel, betygen är grundade på "slut"-tentor från tidig ålder. I stora drag verkar det som att den engelska skolan i större utsträckning är topp-styrd även den medan sverige annamat en model äv gränslöst lärarande där läraren ska vägleda och stödja. Som svensk känns fokus på skrivna terminsprov och strikt klassrums undervisning kanske lite gammaldags men å andra sidan har jag hört från lite olika håll att det även finns större resurser i många engelska skolor än i sverige. Det här med friskolor verkar ha kommit längre..

Att flytta över till ett annat land är otroligt spännande, lärorikt, enklare nu med EU men det är också spänt, nervöst och det kan fullkomligt suga musten ur en! Nu ska jag slappa lite innan sista tentan men jag lovar at återkomma till skillnader mellan sverige - england. Ska bli bättre på att reflektera över de olika världar jag fått ta del av och inte bara existera i den jag råkar befinna mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0