Tips inför längre utlandsvistelse.

Jag jag vet, skulle ju ta mig ifrån datorn hade jag tänkt. Speciellt eftersom klockan redan hunnit bli 15.30. Det är väl sant som f*n att eftermiddagen ska gå som i ett huj när jag nu bestämt mig för att softa. Hur som kom jag bara på ett par saker till.

Apropå det här med att redan vara inne i systemet hade M stått på ett litet problem under sverige-besöket. Frågan om huruvida vi skulle betala för vård hemma, ja mer än vad man normalt gör alltså, då vi inte längre är skrivna. Hade jag faktiskt inte skänkt en tanke, jag är ju svensk medborgare för i hundan. Eller jo förresten, tror faktiskt att jag ringde försäkringskassan men när kvinnan där började svamla om reglerna i USA blev jag lite smått irriterad. Hon hörde mig nog inte riktigt när jag försökte förklara att jag inte skulle lämna EU. Jag tror i alla fall att vi inte betalar, om det sedan beror på att vi är medborgare eller att vi bor kvar i EU är jag inte lika säker på. Tror faktiskt att det har med Eu-regler att göra vilket får mig att känna mig lite konstig. Jag är ju fortfarande svensk liksom, de har till och med skickat ut en tandläkar räkning till mig (tandförsäkring gällde det visst), fast den kom ju till den "gamla" adressen i Sverige. Det var också en sak jag försökte kolla upp innan jag reste, om sjukvårdens system samkördes med skatteverkets. Det gjorde den minsann påstods det, jo tjena! Tur att mamma och systrarna bor kvar än så länge annars hade jag ju inte sett röken av den räkningen förrän kronofogden bultade på dörren.

Mitt tips till den som funderar på att flytta utomlands är alltså att så långt som möjligt försöka tänka på detaljer som kan vara nog så svåra att reda ut väl på plats, som hur exempelvis rättigheter påverkas av mantalskrivningen. Det är samtidigt mitt starka tips att ha en back-up plan, för saker fungerar allt som oftast inte alls som de påstås göra. Myndigheterna lever även de med en något förvrängd självbild som alla vi andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0