Eureka!

Hur hänger då allt det här studerandet hit och dit ihop. Klockan är 23.20 och egentligen borde jag packa ihop för dagen, skulle kunna sitta natten igenom men till vilken nytta är det. Först tänkte jag dela med mig en teori om hur det är tänkt att allt hänger ihop. För tillfället studerar jag social psykologi, sidan ligger uppslagen på "biases in attribution", self-serving bias= " A robust effect where people tend to attribute success internally whilst denying responsibility for failures by attributing them to external/situational factors." The world seems controllable and safe when clinging to the illusion of control in which people believe its is possible to exhert more control over the world than might actually be true. Detta skulle i så fall förklara varför jag klarar tentorna (alternativt varför det inte var mitt fel utan snarare de klantiga föreläsarna som inte kan skriva ordentliga prov, de kalla rummet och så vidare) Likadant kan jag använda mina kunskaper i kognitiv psykologi varför jag (miss-)lyckades med att lära mig allt det här och varför/hur jag kommer glömma/komma ihåg det. Detta sköljs ner med en dos av hälsopsykologi som ger oss intelligenta själar argument till varför vi inte spenderar mer tid på gymmet. NU kommer vi till delen där studentajävlar verkligen börjar diskuteras för nu får abnormal/klinisk psykologi ta plats och basunera ut snaskiga detaljer om vårt rökande&krögande som i värsta fall resulterar i mental sjukdom, eller om det är tvärtom? Till slut tar kriminologin vid och ger insikt om hur framtida bedrifter/misslyckande i kombination med studentleverne tvingar mig in i avvikande och kriminellt beteende.

Jag fattar, kan jag få min examen nu? Inte det, nehej då nöjer jag mig med en kopp te och en god natts sömn. Imorgon är det för omväxlings skull frukost och ännu en lång dag av tenta plugg på schemat.

Jag under tenta plugg en tisdag kväll, 23.30:





Kommentarer
Postat av: Sabina

Ja det låter ju som användbara teorier...not

2009-01-21 @ 17:21:44
URL: http://sabina88.blogg.se/
Postat av: Petra

Jag försökte i alla fall, det är inte så upplyftande tänka på att jag läser mest för tentornas skull...

2009-01-21 @ 17:37:27
URL: http://petragron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0