Vid böckernas ände...

Det blev mycket riktigt en joggintur igår eftermiddag och jag passade på att springa genom ett bodstadsområde som ligger precis bredvid hallarna men som vi sällan rör oss igenom. Dock blev ingen tur imorse som planerat, upp vid 08.00 en söndagsmorgon och ta en tur i regn var jag inte så sugen på. Kanske blir det i alla fall lite stadigare uppehåll senare under dagen annars får det bli att slänga på mig kepsen.


Har lite jobb som måste göras idag men vädret inbjuder verkligen till en slöar dag. Jag ska i alla fall läsa in mig på kriminologin och till morgondagens fysiologi. Sedan är det väl lika bra att jag även ser över om böckerna jag lånade till uppsatsen innehåller något vettigt. När jag precis ätit frukost (läs: lunch) ringde vinny & mel som precis vaknat, det är ju ändå söndag så jag tog en kopp kaffe tillsammans med dem. Nu har klockan redan sprungit iväg och blivit 12.00 men jag tänker ändå att det får räcka om jag jobbar i ca 3 timmar, och hinner springa en runda innan middagen som slutar kl 18.00. Har snart läst ut Arn böckerna jag fick i julklapp och har lust till att se om den andra filmen, Arn -Riket vid vägens slut. Tror dock inte att jag hittar den på nätet här så det får väl vara. E kommer ju och hälsar på om ngn vecka, kanske kan hon föra med sig lite gåvor från svea rike! Som zoegas, knäckebröd (även om ryvitää står att finna) och kanske en och annan "låne-film".


Arn-trilogin med den fristående 4:e delen har bara delvis släppts i engelsk översättning men det hade varit roligt att se hur språket, vilket jag antar försöker efterlikna en svenska vilken sällan talas idag, har översatts till engelska. Hur skiljer de på Svea Rike och Sverige?


Som sagt riskerar dagen att snabbt gå förbi förr jag får något utträttat men det är väl lika bra att i alla fall försöka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0