Lite funderingar från en “studentajävel”

Dagen började tidigt, som tisdagar brukar göra. Ett intressant seminarium följdes av en relativt intressant föreläsning. Sedan hade jag en timmes väntan innan handledningen och passade på att skaffa mig lite lunch. Inte den nyttigaste i världen utanför England men jag ville sitta ner eftersom mitt huvud dunkade lite otrevligt. Hur som helst så kom frågan om närvaro upp på handledningen, antar att statistiken just meddelats eller ngt.Lite roligt eftersom jag & M pratade om det tidigare på dagen. Eftersom jag själv inte missat några spelade det inte mig ngn större roll att diskutera det. Personligen är jag av åsikten att det är nedvärderande för att inte nämna slöseri med tid att föra närvarolistor på universitetet. Utan djupare diskussion tycker jag det är tydligt att inställningen att behandla studenter som skolbarn inte precis främjar miljö där "vi" beter oss som "vuxna". Nog borde väl alla professorer kunna lista ut att om man behandlar och bemöter en grupp människor på ett sätt samtidigt som man påstår sig förvänta sig det motsatta, då har man lite problem! Jag är av uppfattningen att förväntningarna ska göras tydliga men att det faktiskt är upp till varje individ att göra ett val. (Som man faktiskt betalar för här i England. Utbildningsavgiften ska ju betalas för varje termin man går oavsett resultat och närvaro.) Problemet man har nu är en kohort som dyker upp på föreläsningar, till synes enbart för att skriva i närvarolistan och sedan ägnar resten åt allt möjligt annat. Vilket självfallet stör MIG som gick dit för att faktiskt ta till mig ngn kunskap. Jag hade klarat mig bättre genom att gå till biblioteket och använda tiden till att studera in material från förelärnas presentationer i kombination med referenslitteratur. Särskilt eftersom allt för många tenderar att läsa innantill fr sina slides. Jag tycker personligen att tekniken BöR användas - verkligen!!! Men det är knappast inspirerande eller engagerande när de inte avviker ett komma från vad som redan står där. Blev jag intagen till universitetet kan de lugnt räkna med att jag är fullt läskunnig! Igen- jag hade kunnat använda tiden effektivare. Det är en fin balansgång det där med att ge oss information genom VITAL, som jag absolute tycker är en resurs, men även göra det meningsfullt att gå till föreläsningen. Jag håller definitivt med mina professorer i deras syn att det ingår i vår ända av avtalet att man dyker upp samtidigt så bör det ju göras meningsfullt.


Förvisso blev min handledare lite på defensiven, vilket han själv erkände. Jag menade inte att sluta använda powerpoint eller övrig teknik utan att lyfta upp att i alla fall jag hade uppskattat en viss sållning kanske. Därmed inte sagt att jag inte gillar föreläsningarna- många är ändå bra.  Det låter kanske som att jag bara klankar och det är ju inte tanken. MEN diskussionen var om vrf närvaron är låg och förutom att MåNGA bara är lata så är ovanstående anledningar till varför jag har funderat på att strunta i en föreläsning. Inte för att jag av lathet hellre tar informationen fr VITAL utan för att det faktiskt gör liten skillnad.


Efter  den utläggningen- här är det pannkaksdagen. Hörde att det serverats pannkakor i matsalen men de var slut när vi kom dit. Inte för att jag var sugen i alla fall, nu är det JAG som ska NER 10kg pronto, eller snarare mer realistiskt innan sommaren. (Kanske inte helt då, det är inte så länge kvar men en bra bit på vägen ska jag åtminstone.)


Kommentarer
Postat av: Frida

Håller helt med dig vännen. För att en föreläsning ska prioriteras framför självstudier (som kan vara ack så effektiva) måste de ju vara inspirerande. Ska vi nu räknas som vuxna, så måste ju lärarna förstå att vi är fullt kapabla att planera och strukturera vår egen studietid. Hoppas allt är bra med dig i alla fall! Saknar dig :) Stor KRAM

2009-02-25 @ 00:09:07
URL: http://frida88.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0