Tålamod var det ja!

Ja, på tal om förändringar i namnet så känner jag mig redan hemma. Har kapitulerat och uttalar numera mitt namn med engelsk brytning. Efternamnet spelar det ingen roll hur jag uttalar så det kan jag lika gärna säga på svenska för att sedan förklara.

Nu är jag hemma för kvällen. "Hemma", känns skönt att äntligen ha den känslan- att jag är inne och hemma för kvällen! För er som har tänkt på mig, det är mycket bättre nu. Den här veckan (det är redan sen tisdag kväll) har varit mycket, mycket bättre! Jag kan föreställa mig att studera här i 3 år nu, tror jag- hur länge är 3 år? Ärligt talat, nu känns det mer som en vane process. Precis som jag diskuterade med mormor- att sakna "hemmet" är naturligt, nu känns det mer som saknad och inte som förra veckans panik. (jag kommer inte på ett bättre ord)

Idag hade jag första föreläsningen i den valbara kursen. Den verkar jätteintressant och dagens föreläsare verkade skön att lyssna på. Rörde sig obesvärat över scenen och pratade fritt men strukturerat. Introduktion till brott & samhälle ska bli så roligt att läsa. Kan någon påminna mig att ta "Theoretical Criminology", den kan komma väl tillpass?! Malin och jag ägnade eftermiddagen åt att utträta lite ärende. Vi registrerade oss hos Studenthälsan för i England ska alla ha en "egen" läkare och den kliniken är ju smidigast för oss. Sedan handlade vi lite saker som "bara" finns hemma och som man inte saknar förrän man inte har dem i en låda någonstans. Tvättmedelstabletter (städerskans förslag = enklast & mest ekonomiskt), sköljmedel (inte mjukgöringsmedel, jag ber SÅÅÅ mycket om ursäkt. Speciellt till mamma. Kan bara skylla på tillfällig hjärnkollaps. Svenska språket är fortfarande mitt modersmål och jag övar dagligen med Malin & Fahim), nagelklippare, påfyllning till mobilen och lite vin att ha att bjuda på. Här måste jag bara avvika och säga att personalen här i hallarna  och på Universitetet är helt UNDERBAR! Vänliga, tillmötesgående- kunde inte be om något annat. Vi hade egentligen tänkt att köpa lite block och organisations material såsom pärmar och register. Dock har WH Smiths tydligen sålt slut på sitt lager! Sen hittade vi inget upphetsande... Imorgon ska jag öppna bankkonto, skriva brev, posta ansökning till TESCO (mataffär) angående bonuskort och plugga =)

För den som är intresserad åt jag en helsvensk lunch! Varma koppens tomat&basilika soppa med Wasa Knäckebröd. Detta tillsammans med Malin, från Kristianstad. Vad sägs om det =)

Ikväll var vi inne i stan och shoppade på TopShop- de gav alla studenter -20% efter normala öppettider så jag passade på att köpa ett par svarta seglarskor. Gick förbi alla övriga skor, väskor och smycken. Någon som är stolt? Jag är i alla fall. Väl hemma smet jag och Fahim inom i hallens bar och såg sista halvtimmen av kvällens Champions League match: Aalborg-Manchester United. Där är alltid folk i baren på kvällarna (billiga priser för den som vill ha något att dricka, tillräckligt med folk för att ingen ska bry sig om den som hellre hoppar över) vilket jag tycker är mysigt. Imorgon spelade tydligen Liverpool i Champions League så vi går nog dit istället för på bio.

Sov så gott allihop- jag tänkte ta mig ett litet glas rödvin och läsa ikapp lite från föreläsningen!

Tyvärr inga bilder- omedelbar bättring utlovas- med start imorgon bitti. Jag ska fota matsalen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0