Statistik för nördar och undergraduates

Har nyss installerat SPSS på min laptop- kostade mig £2 för ett års användning. Tyckte att det var värt pengarna att kunna arbeta varsomhelst och inte var tvungen att åka in till campus. Som den "tönt" jag det var roligt att leka runt inne i programmet. Ska kanske nämna vad det är till för. SPSS står alltså för Statistical Processing for the Social Sciences, det är alltså ett användarvänligt statistik program. En av kurserna vi läser den här terminen inkluderar att lära sig processa experimentell data via SPSS, i januari blir det tenta. Jag har proklamerat att även om statistik och forsknings metodik är någorlunda roligt, kan jag inte begripa hur man kan välja att göra en magister i det och spendera varje dag med just precis det ämnet. Ofta på en teoretisk basis. Så nu vet ni vad jag kommer pyssla med i framtiden, tji för att jag dumt nog öppnade munnen =)

Det här med trivsel, min mest kanske, har ju varit lite av ett orosmoment de senaste veckan. Framöver garanterar jag att ingen behöver bekymra sig. Det känns fortfarande nytt och ovant att vara här men så småning börjar jag finna mig tillrätta. Jag trivs med att vara här, även om jag för den sakens skull saknar Sverige: familj, vänner, till och med en del materiella saker. Detta exkluderar tv- tänker inte skaffa en licens. Vet inte när jag skulle få användning för den. Mesta tiden jag spenderar på rummet borde jag studera alternativt sova. Naturligtvis finns det dåliga stunder då jag är uttråkad, frusterad eller eljest inte i toppform. Tyvärr är detta ju ett livsfaktum snarare än specifikt. Det hjälper självklart att jag bor med så härliga människor och jag har även träffat många utanför vårt "block". När man bor så här är det så lätt att bara sticka ut huvudet och få lite omtanke och uppmuntran. Fast frågesporten i puben igår kväll gjorde ingen glad. Alldeles för långt mellan frågorna-de enda som lyckades uppbåda lite entusiasm var de som hade näsan över pinten. Sodavatten och lime gjorde inte mycket för lynnet. Däremot har jag numera Mamma Mia på mitt USB-minne, ser fram emot att se den endera kväll.

Nu ska jag återgå till min bok i kognitiv psykologi och lära mig lite mer om visuell perception. Lyckliga jag! Det är ett intressantare ämne när man kommer lite längre in i det men hur färguppfattning fungerar i detalj eller hur exakt vi kan särskilja detaljer runt omkring oss skakar inte precis om min båt....Tänkte att jag kanske skulle göra en liten rolig lista med uttryck- bara för det har jag glömt vad det heter när uttryck är speciella för det språket och förlorar sin mening när man översätter dem. Hjälp någon- Frida?

Började veckan bra för alla?

Kommentarer
Postat av: Frida

Hej vännen! Underbart att höra att du trivs så bra - nu känner jag mig lugnad :) Vet vad du menar - kan det vara idiomatiska uttryck (idiom) du tänker på? Kramar

2008-10-13 @ 21:45:26
URL: http://frida88.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej! najs blogg! trevlig kväll!

2008-10-13 @ 21:53:26
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Mamma

Vill knappt säga detta. MEN jag har de senaste åren tjatat om att jag äger SPSS. Kanske läsa och lära lite om hörselperception?

2008-10-14 @ 07:46:17
URL: http://sabina88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0