Drogpolitik

Bara lugn, jag har ingenting att avslöja! Rubriken syftar till en diskussion som ägde rum på seminuariumet till Samhälle och Brott jag var på tidigare idag. Fallet som diskuterades rörde huruvida man hade polisanmält då man såg någon röka marijuana. Varför/ varför inte, vilka faktorer kan påverka huruvida du anmäler eller inte, vad kan påverka polisens reaktioner?

Hursomhelst attityder kring droger drar ju ofta fram Holland och Amsterdam som exempel. En av tjejerna på seminarium kommenterade detta och anmärkte även att det fanns något mer land som också hade en liberal drogpolitik, hon var inte säker men trodde dock att det var Sverige. Vid detta yttrande vaknade dock min nationalism till liv och jag konstaterade koncist att det minsann inte var Sverige men att hon möjligen förväxlat oss med Kristiania. Seminarieledaren såg lite road ut och undrade naturligtvis hur jag kunde vara så säker på detta. Varpå jag svarade att jag var svensk och om något är det snarare tvärtom. Att prova droger i Sverige är inte allmänt accepterat även om det naturligtvis förekommer och i större utsträckning än vad många vill föreställa sig. Här i England verkar det dock vara lite mer likställt med att prova alkohol. Åtminstone vissa former av droger såsom Cannabis och Marijuana. Det är förvånande hur öppet sådant sker. Det visade sig dock att seminarieledarens svärson (tror jag att det var) är uppvuxen i Stockholm och även han hade slagits av hur accepterat det är att experimentera med droger i England och hur "öppet" sådant sker. Vi hade en snabb men intressant diskussion om dessa skillnader men efter seminariet kom han fram för att diskutera vidare, antar att det är kul för dem också att få lite "första-hands" information om hur det ser ut i andra länder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0