Du kan lita på mig, jag är inte bankdirektör

Helt rätt!! Bankerna, återigen, måste existera i ett parallellt universum för jag känner mig verkligen konfunderad. Sitter här med en kopp "kaffe", nyss hemkommen från en dag på universitetet och försöker få ihop det hela. Tidigare idag gick jag in på banken eftersom jag börjat ilskna till, jag behöver ha tillgång till mitt studielån. Det visar sig att de inte ens beställt ett visakort ännu. Nehej, tack så väldigt mycket då. Skulle jag kunna få ta ut mina pengar då, skulle ju kunna vara bra att ha lite av den varan här i världen. Tja, det var ju inte precis en lätt sak- en bra stund verkade det som att mitt konto (och med det pengarna) var väl gömt i cyberrymden. Alltså hallå och god dag yxskaft!! Det är mina pengar och jag ska ha tillgång till dem- 1,5 månad senare är ett kort inte ens beställt. Vad i helsiken är det?! Jag begriper ingenting. Fast det är klart, tanken är kanske att naiva småtjejer som till på köpet är utlänning, inte ska göra det...

I alla fall, den senaste månaden har känts som en vecka- det är redan fredag eftermiddag och därmed helg igen. Det betyder att det är Lucia om bara 1 månad. Lucia betyder Lussebullar!! Har redan kollat upp att vi kan få tag på saffran, kesella verkar det lite värre med men får improvisera. Dessutom har Vincent, nere på 1:a vån, och jag planer på att pynta lite här i trappen- lite julkänsla tycker vi att vi måste ordna innan vi åker hem! Har för mig att de ska tända julbelysningen i stan den här helgen, eller om det var nästa? Jag är inte riktigt säker.

Kommentarer
Postat av: M

Tja, S har pratat med en diplomatdotter, inte är det lättare att vara diplomat och fixa bankkonto utomlands. Nog dags att sluta skälla på svenska banker.



Lite recept;

Ca 20 st



50 g jäst

2 1/2 dl osötad sojamjölk

100 g laktosfri kvarg (keso från Valios sortiment)eller laktosfri creme fraiche ur samma sortiment.

1/2 dl flytande honung

1/2 dl ljus sirap

7-9 dl vetemjöl

1/2 dl krossat linfrö

1/2 dl hackad mandel

1 g saffran

1 tsk kardemumma

1 tsk salt

Pensling



1 ägg

russin

Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Smula ner jästen i en bunke. Värm upp sojamjölken i en kastrull på låg värme till ca 37 grader, fingervarmt. Blanda sedan den ljumma mjölken med kvarg. Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt honung, sirap, saffran, kardemumma och salt och rör. Häll i linfrön, mandel och mjölet lite i taget. Arbeta degen tills den känns smidig och släpper kanterna. Jäs degen under bakduk ca 30 minuter. Tag upp degen och knåda den smidig på mjölat bakbord. Rulla degen med lätt fuktade handflator till små runda bullar. Lägg dem i fem rader, fyra stycken i varje rad i en med olja smord långpanna, 30×40 cm. Jäs alla bullarna under bakduk på spisen i ca 40 minuter. Pensla med uppvispat ägg, tryck i ett russin och grädda i mitten av ugnen i ca 6 -8 minuter. När bullarna är klara sitter de i hop lite som i en kaka i plåten. Låt dem svalna orörda på plåten innan du lossar dem försiktigt och lägger över dem på galler.



Perfekt som mellanmål eller före/efter träning.

1 sats



1 dl valnötter

2 tsk ekologiskt jordnötsmör

1,5 dl osvavlade, torkade aprikoser

1 dl rågflingor

4 msk osötad müsli t.ex Pauluns äpple-& kanelmüsli med pumpafrön och quinoa

2-3 tsk pepparkakskrydda eller annan smaksättning t.ex kardemumma/ingefära

3 msk osockrad sylt (Jag använde sylten fyra frukter från Blueberry)

Garnering



1 uppvispat ägg

2 msk osötad musli

Sätt ugnen på 110 grader. Mixa sedan valnötter, jordnötsmör, aprikoser, rågflingor, müsli, krydda och sylt till en jämn men bitig massa. Smaka av med ev mer krydda. Bred ut massan jämnt i en form och pensla toppen med uppvispat ägg. Strö över lite müsli och sätt in i ugnen i 15 minuter. Ställ formen i frysen 1 timme innan du skär i bitar och förvarar i kylskåp.



Vet att du inte har ugn, så

Botten



3 msk smör

150 basmüsli osötad (med nötter och fröer i)

50 g malda/mixade mandlar

1 påse pepparkakskrydda (Finns i kryddhyllan)

Börja med att smälta smöret och mixa det sedan med müsli, nötter och pepparkakskrydda. Tryck ut bottnen med fingrarna i en form med löstagbara kanter ca 25 cm i diameter.



Fyllning



100 g philadelphiaost light

1 dl lättyoghurt vanilj

1/2 dl rårörda lingon (Rör färska eller frysta lingon med en gaffel till en klumpig massa)

3 msk flytande honung

3-4 gelatinblad (tror att du kan hitta färdig gelatin eller åtminstone pulver som du bara behöver röra ut)

1 brk kesella lätt

3 pepparkakor till garnering

Börja med att lägga gelatinet i blöt i kallt vatten i en djup tallrik eller bunke. Blanda philadelphiaost light, lätt vaniljyoghurt, honung, lingon och lättkesellan i en bunke.



Krama ur vattnet ur de nu sladdriga gelatinbladen och lägg dem i en liten kastrull. Smält dem på låg värme under omrörning. Tillsätt det flytande gelatinet i en jämn stråle till blandningen i bunken, rör hela tiden. Häll över smeten i formen, på bottnen, och ställ in i kyl i 2 timmar. Garnera kakan genom att smula pepparkakor med fingrarna över hela kakan.

2008-11-15 @ 17:24:29
URL: http://sabina88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0