'Brown Force One'

Efter en frisk morgonpromenad läser jag The Times på nätet & snubblar över en artikel med titeln: "Queen to make do as PM scraps plans for 'Brown Force One'" Det premiärministern alltså så oförskämt har haft mage att besluta är att inte godkänna planer för ett lyxplan vilket ska ta ministrar & medlemmar av kungafamiljen på utomlandsresor. Överraskande nog meddelar regeringen att de övergett denna £ 100 miljons-plan.

Personligen kan jag inte mer än tycka att Brown faktiskt fattat ett klokt beslut. Det finns överhuvudtaget ingen anledning, som jag ser det -säkerligen håller de själva inte med, för ministrar & kungligheter att flyga annat än kommersiellt (läs oftast: chartrat) när detta är möjligt. När allt kommer omkring fick kungafamiljen lite plåster på såren men får dock nöja sig med en privatjet vilken kan användas för inrikes bruk. Förutom att det är slöseri skulle en Air Force kanske sticka i ögonen på övriga omvärlden med tanke på klimatdebatten. Även om detta nu betyder att Drottningen tvingas chartra ett flyg på bekostnad av transportministeriet. Och jag som trodde att kungafamiljens appanage skulle gå även till sådana utgifter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0