Paus för lycka?

Now and then it's good to pause in our pursuit of happiness- and just be happy. Appoliniarie, fransk poet. Visst är det sant, många gånger i livet är i alla fall jag på väg mot nästa sak, nästa grej eller uppgift. På vägen glöms det lätt bort att njuta av vad jag gör just då- en god middag, ett glas vin eller till och med en resa. Min tanke är redan på vad jag ska göra senare på kvällen, dagen efter eller med livet (om jag känner mig filosofisk) Samtidigt fostras denna livssyn av exempelvis skolan som ständigt framhäver nästa projekt, nästa års betyg, arbeten etc. Otaliga är de gånger då jag hört: "när du börjar....(byt ut mot lämplig årskurs) Samtidigt mister man möjligheten att fokusera på det som görs nu. Visserligen är jag av princip emot dylikheter till nyårslöften, mest därför att dessa förefaller vara just detta: tomma, utopiska löften. Ska det vara så kan jag inte annat än hålla med Robin McGraw, vars bok jag fann inspirerande bortsett från hennes religisöa livshållning vilken jag inte delar, att livet bör levas med mening och passion. Vi gör alla val i livet, även att inte välja är ett val. Utan en klar tanke över vart dessa val ska leda är det svårt att navigera. Jag menar inte att jag vet vad jag ska göra med mitt liv, det gör jag nu inte under några omständigheter. Däremot vet jag att jag vill leva lyckligt, målmedvetet och ha såväl ett utmanande arbete som familj & vänner. Och jag vill resa! Behjälpt av tidningar & internet om pengar inte står mig väl.

Förresten tänker jag stänga av teven: Ryssland- Sverige 2-0. ÄH!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0