Harmoni på regeringsinitiativ

Det ser ut att bli en underbar dag, kan man kanske hoppas på att det blir lagom mycket att göra på jobb?! Sitter här och tittar på ett avsnitt av Midsumer Murders. Jag vet att många inte håller med mig men själv går jag gärna upp tidigt så att jag har tid att gå en promenad, kolla mail, blogga och dylikt innan det är dags att ge sig iväg för dagen. Många av mina kompisar stönar högt vid bara tanken! De får i alla fall färskt kaffe/the, tidningen hämtad och frukost framdukad när jag sover över.

För tillfället läser jag hellre engelska än svenska tidningar, mest för att hålla mig lite ajour tills jag flyttar dit. The Times rapporterar att skolor & universitet producerar en generation av "kan-inte" studenter som hellre uppmuntras att ventilera sina känslor snarare än förvärva sig ny kunskap eller utforska nya ideér. Detta enligt författarna till The Dangerous Rise of Therapeutic Education. SEAL (Social and Emotional Aspects of Learning), ett regeringsinitiativ vilket ska fokusera på just elevers välbefinnande genom att lyfta fram sociala och emotionella aspekter, kritiseras för att överskugga klassrummets faktiska funktion- lärande. Man menar även att såväl skolpersonal som föräldrar uppmanas att bli överbeskyddande och leta efter problem att lösa. Allt detta kan jag förvisso hålla med om- överbeskyddande vuxna gör allt som oftast elever& studenter en björntjänst. Å andra sidan vet jag själv hur oinspirerande & omotiverande studier kan vara när man har tankarna på annat håll. Precis som idrottsspelarna så länge påstått- fungerar livet utanför planen, fungerar även spelet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0