Besök i Liverpool

Mina stipendie pengar spenderade jag på att besöka Liverpool, se vad jag tycker om staden och Universitetet. Naturligtvis var tanken att även se en Premier League match. Liverpool är en gammal hamnstad, för väldigt nedgången men idag på väg upp. Det är den stad som anses ha mest kultur, dvs märkta byggnader, teater uppsättningar musikaler o dyl, utanför London. År 2008 är staden utsedd till Capital of Culture. För mer info besök www.visitliverpool.com

Liverpool tar man sig lätt runt i till fots. Från universitetsområdet tar det ca 5 min ner till stadskärnan och alla affärer! På 30 minuter promenerar man från Anfield Road in till centrum vilket vi märkte när vi följde strömmen efter matchen. Den nya arenan vilken ska stå klar om 2 år vet jag inte riktigt var den ligger.

Första dagen fullkomligt vräkte regnet ner, precis så som man föreställer sig vädret i England. Runt lunchtid dök vi in på en pub nere vid dockorna, Mersey River. Vi snubblade över en riktigt genuin pub, inte på något sätt fin men en härlig atmosfär.


En annan pub som hade härlig atmosfär var "Fly in The Loaf" vid Hardman Street nära vårt boende. Tydligen har puben fått en utmärkelse för bästa pub, 2005 tror jag. Kollade upp det när vi kom hem, vidare var det tydligen inte särskilt längesedan som det var en topless pub. Idag påstås de dock ha den bästa servicen och utbud av öl.


Som sagt passade vi på att se en av Liverpools matcher ute på Anfield Road. Tyvärr blev det 0-0 och inte särskilt spännande. 

Nedan följer lite blandande bilder samt några från London som vi besökte på hemvägen.

Albert Docks


Petra vid Albert Dock (mot Mersey River)


Liverpool Anglican Cathedral 


Petra utanför 10 Downing Street

Petra i London (i bakgrunden syns "the gherkin" building)



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0